Voor jongeren en kinderen, maar graag ook zoveel mogelijk door en dankzij jongeren en kinderen. Dat is de insteek van onze educatieve werking. Elk schooljaar gaan we daarom met leerlingen uit het secundair of lager onderwijs in zee. Ze krijgen de titel van ‘STAMbassadeurs’ want ze dagen ons uit, doen ons experimenteren en bijleren. Powered by STAMbassadeurs: onze deuren staan open!
De klas van meester Bjorn en Hamza (3de graad) van basisschool De Klavertjes Gent (i.s.m. Brede School) leerde in zes werkmomenten ons museum voor en achter de schermen kennen.
Het resultaat? Een productieve samenwerking met onze educatieve STAMcollega's waarbij de leerlingen onze sport- en spelbingo uittestten en mee brainstormden voor de volgende zomerzoektocht van Schatten van Vlieg.
Deze STAMbassadeurs kwamen alles te weten over:
Dit lieten De Klavertjes en Brede School achteraf nog weten:
"Wat een fijne samenwerking was dit! De leerlingen hebben zich gesmeten als STAMbassadeurs. Tijdens een toonmoment aan de medewerkers van het STAM kregen ze ook nog eens de kans om hun ideeën te presenteren. Veel dank aan Marieke voor de geweldige begeleiding! Fijn dat de kinderen deze zomer kunnen zien hoe hun werk meegenomen wordt."
De vierdejaarsleerlingen van de secundaire school Richtpunt, campus Henleykaai (opleiding Onthaal en Organisatie) zetten hun tanden in de missie: maak het STAM meer jongerenproof. In een zesdelig traject leerden ze ons museum vanbinnen en -buiten kennen.
De jongeren kwamen op de proppen met hun best of, hun selectie topstukken van het STAM. Ze spraken minipodcasts in en wij werkten daarmee een 'Van punt naar punt'-bezoekersgids voor jongeren uit. Jongeren die vandaag het STAM zonder gids bezoeken, genieten nog steeds van hun weetjes, grappige inzichten of op-en-top jongerentaal.
De klas van juf Lisa van de Wonderboom bezochten we eerst op school, waar we samen de (veelzijdige) waarde van collectieobjecten onderzochten en ons afvroegen waarom de objecten in een museum bewaard worden.
Vervolgens kwam de klas bij ons op bezoek om het STAM beter te leren kennen. Vier voormiddagen vulden we met een rondleiding in het museum en workshops met STAMcollega's (object handling, baliewerking, communicatie en bewaking).
Tijdens het hele traject konden de leerlingen hun feedback en ideeën doorgeven. Zo bezochten ze (exclusief) de topverdieping van het STAM, gingen ze met onze bewakingscollega's op zoek naar "de dief' in ons atelier en maakten ze promofilmpjes voor het STAM.
Samen met vierdejaarsleerlingen van de secundaire school Richtpunt, campus Henleykaai (opleiding Kantoor) gingen we de ondernemerstoer op. Wij zetten onze deuren open en zij tankten in het hele museum zesmaal inspiratie. Tijdens Côté Jardin, de jaarlijkse muzikale picknick met onze buren van Muziekcentrum De Bijloke, brachten ze t-shirts met Gentse opschriften op de markt.