STA M

Restauraties

Voor de vernieuwing van het STAM werden heel wat collectiestukken gerestaureerd en opgefrist. Drie ervan kregen een behandeling dankzij de tussenkomst van Fondsen die worden beheerd door de Koning Boudewijnstichting.

Gezicht op de katoenfabriek Parmentier, Van Hoegaerden & Cie

Het Fonds Bollens financierde de restauratie van de gouache Gezicht op de katoenfabriek Parmentier, Van Hoegaerden & Cie.

Gouache close up c Dominique Provost

De fabriek was gelegen op de hoek van de huidige Nieuwe Vaart en de Wiedauwkaai op de terreinen van het latere Vynckier. Het werk illustreert de expansie van de Gentse textielindustrie, die in de 19de eeuw zo belangrijk was voor de metamorfose van de stad. Het toont de fabriek in zijn totaliteit. Deze grote, eigentijdse weergave in kleur van een textielfabriek vormt een uniek tijdsdocument.

Dergelijke schilderijen werden gemaakt in opdracht van de bedrijfsleiders, ter promotie van hun onderneming. Er werden soms ook afgeleiden van gemaakt: lithoafdrukken (als reclame in het distributiecircuit), vereenvoudigde briefhoofden en porseleinkaarten bijvoorbeeld.

Dit schilderij werd in 1964 aan het Bijlokemuseum (voorloper van het STAM) geschonken door de ‘Usines Cotonnières de Belgique’, opvolger van ‘Parmentier, Van Hoegaerden & Cie’, dat in 1962 de fabrieksgebouwen verkocht. Volgens het inkomboek was het werk toen al in slechte staat, het werd dan ook nooit eerder getoond.

Dankzij de restauratie gefinancierd door het Fonds Bollens is het werk nu te zien in de nieuwe opstelling van het STAM.

Abdissen

Het Fonds Courtin-Bouché droeg de kosten van de restauratie van twee 18de-eeuwse abdisportretten.

Abdisportretten

Ook de 18de-eeuwse portretten van Eleonore Diltoer (l) en Sabina Bruggeman (r), de laatste abdissen van de Gentse cisterciënzerabdijen Nieuwenbosch en Bijloke, werden gerestaureerd. De kosten voor de restauratie werden gedragen door het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché. Tot enkele jaren geleden werden ze nog bewaard in een kloostergemeenschap, niet toegankelijk voor het publiek. De Stichting Cultuurpatrimonium Bisdom Gent gaf ze in depot aan het STAM.

De vernieuwde opstelling in het museum omvat een portrettenwand met prominente Gentenaars uit de 17de en 18de eeuw. De portretten tonen vooral mannelijke prominenten. Met het abdisportret van Eleonore Diltoer kan ook een opmerkelijke vrouw in de kijker worden geplaatst. Het portret past eveneens in de historische verhaallijn van het museum. Rond het einde van het ancien régime verdwenen een hele reeks instellingen, waaronder de abdij van Nieuwenbosch.

Bekijk meer:

Meest bekeken collectie-items

Stadsmuseum Gent

Bijlokesite
Godshuizenlaan 2 - 9000 Gent
09 267 14 00
info@stamgent.be

  • Vlaanderen verbeelding werkt
  • Logo Gent 125Px
made by