Een hete kamer in een wellnesscentrum of een eeuwenoud ritueel dat langzaam doordringt in Vlaanderen? Welk erfgoed kies je als het jouwe? Met deze expo gunt de vzw Nakhla je een blik door het sleutelgat van hammams in de 21ste eeuw, in Marokko en in Vlaanderen. Welke rituelen en geheimen worden er gedeeld? Welke schoonheidsrecepten gaan al duizend jaar mee? Dompel je onder in de wereld van hammam en van steaming stories.
Met foto's van Mashid Mohadjerin.
In de periode van de expo, vinden er workshops en lessen Verzorging van het PIHS (Provinciaal Instituut voor Haartooi en Schoonheidszorgen) plaats in het STAM die kunnen bijgewoond worden door iedereen. Neem een kijkje op de activiteitenkalender.
Deze expo in het STAM is de lancering van het project 'Hammam. Steaming stories'. Nakhla brengt de volgende jaren de rijke hammamcultuur verder in beeld via tal van activiteiten. Ben je nieuwsgierig naar meer? Wil je zelf graag meewerken aan dit project? Heb je tips of ideeën? Stuur een mailtje naar zohra@nakhla.be.
Een expo van Nakhla vzw i.s.m. STAM - Stadsmuseum Gent, Federatie van Marokkaanse Verenigingen, Riad Nagiba, Universiteit Gent, Amsab-ISG, VormingPlus en FARO.
Zestig jaar geleden kwam de Turkse migratie naar Gent op gang. Vandaag heeft bijna een tiende van de Gentenaren Turkse roots. Jongeren uit de Turkse diaspora gingen op zoek naar de verhalen, voorwerpen en betekenissen achter die cijfers. 'Wie bewaart, die vindt! Koru ve yașat!', een sneak peek van een groeiende Gents-Turkse erfgoedcollectie.
Ontdek alle bochtjes en gaatjes van 'Het verhaal van Gent' met het luisterspel 'Santé m'n Ratje'. Luister en speel samen met Ratje in het STAM, ideaal voor kinderen van 4 t.e.m. 9 jaar.
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen). Klassen die dit semester rond thema's zoals verkiezingen en democratie werken, zijn meer dan welkom in onze (gratis) 'Democratiefabriek' en onze workshop 'Democracity'.