Gedenkpenning voor de Wereldtentoonstelling te Antwerpen, 1930
Onderaan op de voorzijde zit links de gelauwerde riviergod met lange baard en in rugaanzicht, hij heeft een roeispaan in zijn linkerhand en rijpe vruchten om zijn middel ; hij kijkt en luistert naar een afrikaanse jongen rechts in vooraanzicht, die op een hoorn blaast ; tussen hen in een zicht op de Kongostroom met een stoomboot en palmbomen en in de lucht een vliegtuig ; achter de jongen een kist met koloniale waren ; onderaan op de afsnede, 1930 / JOSUË DUPON ; alles is omgeven door een cirkelvormige verhoogde boord.
Op de verdiepte bovenste helft van de keerzijde is Flandria afgebeeld als naakte vrouw te paard en met een bloementuil in haar rechterhand ; links ervan de schouw en masten van een stoomboot en rechts de torens van Antwerpen ; op de onderste verhoogde helft, gescheiden door een verticale lijn, KOLONIËN / SCHEEPVAART / VLAAMSCHE KUNST (links) / COLONIES / NAVIGATION / ART FLAMAND (rechts) / -------- ; rondom op een cirkelvormige verdiepte rand, bovenaan, • WERELDTENTOONSTELLING VAN ANTWERPEN • , onderaan, EXPOSITION INTERNATIONALE D’ ANVERS en rechts onder de bovenste helft, JOSUË DUPON
In het kader rond de honderdste verjaring van onze onafhankelijkheid werden te Antwerpen en te Luik twee internationale tentoonstellingen georganiseerd. Op 3 mei openden koning Albert en koningin Elisabeth plechtig die van Antwerpen, waar de klemtoon gelegd werd op de verwezenlijkingen in onze kolonie, onze scheepvaart en de Vlaamse Kunst.
Zojuist had Antwerpen door het verwerven van de Noordergronden de mogelijkheid gekregen om zijn havengebied aanzienlijk uit te breiden en de “Compagnie Maritime Belge” bracht de vele en zeer gegeerde producten uit Afrika naar onze haven.
Op de tentoonstelling zelf was het paviljoen van Belgisch-Kongo een prachtig bouwwerk, waar België zijn realisaties in de kolonie op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, missiewerk en beschavingswerk in het algemeen, visueel wilde voorstellen aan de duizenden bezoekers.
Op de medaille heeft Josuë Dupon het Afrikaans continent voorgesteld aan de hand van zijn eigen werk nl. De Bangalaspeler, een eerder gerealiseerd bronzen beeld van 110 cm hoog.
Het open veld onder de tekst op de keerzijde was bestemd voor de gravure van de naam van de begunstigde.