STA'M
 collectie

Kardinaal-Infant Ferdinand ontvangen door de maagd van Gent

Dit werk maakt deel uit van de versiering van de kleine tiomfboog 'Arcus Ferdinandi', die op de Vrijdagsmakrt was opgericht ter gelegenheid van de Blijde Intrede te gent van kardinaal-Infant Ferdinand. De boog kreeg deze naam omdat deze de reis uitbeeldde van de reis van Ferdinand vanuit Spanje naar de Nederlanden. Het hier besproken schilderij stond bovenaan in het midden van de voorzijde van de boog. Het toont hoe Ferdinand onthaald wordt door de Maagd van Gent, die vergezeld wordt door haar attribuut, de leeuw. Het opschrift in de cartouche onderaan interpreteert de aanwezigheid van de leeuw verkeerd. Het werd echter pas lang na het ontstaan van het schilderij aangebracht. Aan alle zijden van het doek is een stuk weggesneden. Dit gebeurde na het aanbrengen van het onderschrift, het staat immers niet meer in het midden. Dit portret van de Infant is gekopieerd naar de prent in de 'Iconografie' van Antoon van Dyck (Marie Mauquoy-Hendrickx, L'Iconographie d'antoine Van Dyck, Brussel 1956, II, nr. 138). D. Roggen wees erop dat de compositie beïnvloed is door een werk van Rubens, 'De begroeting van Ferdinand door de Maagd van Antwerpen', die bestemd was voor de Inrede van de Kardinaal-Infant in Antwerpen. (I. von Roeder-Baumbach, versieringen bij Blijde Inkomsten gebruikt in de Zuidelijke Nederlanden gedurende de XVIe en de XVIIe eeuw, Antwerpen 1943, p. 113, afb. 53). Het typische lokale koloriet, de wat stroeve houdingen en de harde plooien wijzen op Antoon van den Heuvel. Ook zijn naam kwam voor onder die van de schilders die werk hebben geleverd voor de kleine triomfboog (Van de Velde & Vlieghe, stadsversieringen te gent in 1635 voor de Blijde Intrede van de Kardinaal Infant, Gent 1969). HIn de cartouche onderaan staat het volgende: ACCIPE CAESAREAS PRINCEPS FORTISSIME CLAVES? TU CUSTOS GAND/ E, TU LEO NOSTER ERIS

objectgegevens