Voortaan is in de middeleeuwse abdijrefter van het STAM een unieke versie te horen van de Johannespassie van Adriaen Willaert (ca. 1490-1562), over het lijden en sterven van Christus. Het verhaal sluit perfect aan bij de muurschildering van het Laatste Avondmaal in diezelfde ruimte.
De nieuwe plaat en soundscape zijn om meer dan een reden opmerkelijk. Adriaen Willaert was een belangrijke vernieuwer. De traditioneel éénstemmige passiemuziek wordt in zijn compositie meerstemmig. Alle rollen in het verhaal worden door meerdere stemmen gezongen. Bijzonder is dat alle stemmen samen dezelfde tekst op hetzelfde moment zingen. Daardoor blijft de tekst heel verstaanbaar en komt het lijden van Christus erg dichtbij.
De uitvoering is van Dionysos Now! onder leiding van tenor Tore Tom Denys en werd bovendien in de abdijrefter zelf opgenomen omwille van de uitzonderlijke akoestiek. Voortaan zullen alle bezoekers van het STAM kunnen meegenieten van schitterende muziek in een schitterende ruimte.
'Adriaen Willaert's St John Passion, een weinig bekend werk, is zijn enige overgebleven vertelling over het lijden van Christus. Met deze opname willen we bewijzen dat er tijdens de Renaissance een muzikale revolutie plaatsvond om de vertelling van de Passion op Goede Vrijdag interessanter te maken. In plaats van de traditionele unisone Gregoriaanse zang, componeerde Willaert de Passion op een vernieuwende en homo-ritmische polyfone manier, waarbij elke stem dezelfde tekst zingt. Dit maakt de tekst begrijpelijk en fascineert de luisteraar door de unieke presentatie van het verhaal.
In zijn St John Passion zijn alle "rollen" op een polyfone manier gecomponeerd. De evangelist wordt uitgevoerd door vier stemmen, Jezus door drie stemmen, Pilatus, Ancilla en Petrus door twee stemmen, en de menigte (turba) door zes stemmen. Na Willaerts dood is het waarschijnlijk nooit meer uitgevoerd in zijn originele vorm, zoals aangegeven in de manuscripten.
De eenvoudige en begrijpelijke manier waarop deze passions zijn gecomponeerd, kan te danken zijn aan de aanbevelingen en beperkingen die de componisten tijdens het Concilie van Trente (1545-1563) ontvingen van hun superieuren. Zij zochten naar manieren om de liturgie aantrekkelijker te maken, en muziek speelde daarbij een belangrijke rol.’
De plaat met op de cover een foto van Stephan Vanfleteren is te koop in de STAMshop.