STA M
De dood van Ananias Collectie

De dood van Ananias

Derde wandtapijt in een reeks van tien over de twee kerkvaders Petrus en Paulus. Op het voorplan wordt het lichaam van de dode Ananias voorgesteld, omringd door bedroefde apostelen; hij behoorde tot de eerste christenengemeenschap, maar had samen met zijn vrouw Safira, die toekijkt van achter het muurtje centraal links, geld verduisterd. Naast zijn lichaam is de bewuste zak met geld afgebeeld. Links op de achtergrond is het verhaal in beeld gebracht van de kreupele die iedere dag aan de Porta Speciosa, een tempelpoort, zat te bedelen en op een dag de Apostelen Petrus en Johannes om een aalmoes vroeg. Omdat de apostelen niets bezaten, reikte Petrus hem de hand en genas hem. wandtapijten, die deel uitmaken van een reeks van tien tapijten met als thema 'de handelingen van de apostelen'. De reeks werd geweven in Brussel, in opdracht van François d'Avroult, abt van de Sint-Pietersabdij te Gent tusen 1556 en 1597. Het ontwerp van de reeks werd lang toegeschreven aan Michiel Cocxie, maar waarschijnlijker was het Pieter De Kempeneer, een Brussels schilder, die de cartons tekende. De reeks kan worden opgedeeld in twee groepen van vijf. De eerste groep gaat over de eerste kerkvader, Petrus. Het eerste tapijt stelt Christus voor die over het water loopt en Petrus tot zich roept; het werd in 2005 aangekocht door de Stad Gent, en bevindt zich nu in de Sint-Pietersabdij. Het tweede tapijt stelt het pinksterwonder voor, het derde de dood van Ananias. Het vierde tapijt beeld het visioen van de Petrus af, en behoort ook tot onze collectie. Met de kruisdood van Petrus wordt de eerste groep afgesloten. De tweede groep tapijten gaat over Paulus; vier ervan bevinden zich in een franse privé-collectie, het vijfde behoort tot de collectie van het STAM. Het eerste verbeeldt de bekering van Saulus, het tweede de bestraffing van Elymas, het derde de prediking van Paulus op de Aeropagus te Athene, het vierde de schipbreuk op Malta, en het vijfde ten slotte toont de onthoofding van Paulus. Alle tapijten hebben een brede boord, versierd met bladwerk en wijnranken; de vier hoeken worden geaccentueerd met een mascaron. Centraal bovenaan staat rechts het wapenschild van abt d'Avroult met als devies Finis legis Charitas (het einde van de wet is liefde) en rechts het wapenschild van de Sint-Pietersabdij met als devies Pour Bien. Tussen de twee wapens bevindt zich telkens een bijbels tekstfragment dat de voorstelling verklaart.
Objectnaam
tapisserie
Vervaardiger
Pieter De Kempeneer,Frans Ghieteels
Datering
16de eeuw
Objectnummer
A76.01.1-2

Objectgegevens

Materiaal
wol,zijde
Techniek
weven
Afmetingen
(geheel) hoogte () 280 cm,(geheel) breedte () 560 cm
Plaats
Brussel, Brussel

Bekijk ook

Stadsmuseum Gent

Bijlokesite
Godshuizenlaan 2 - 9000 Gent
09 267 14 00
info@stamgent.be

  • Vlaanderen verbeelding werkt
  • Logo Gent 125Px
made by