Aan weerszijden beschilderde standaard. Het vaandel toont aan voor- en keerzijde een bijna identieke voorstelling. We zien een dame met lang, blond, loshangend haar, gehuld in een kleed van goudbrokaat met onderaan een brede boord van hermelijnbont. Ze staat op een grastapijt bezaaid met bloemen en strekt haar hand uit naar een gekroonde, getongde, klimmende leeuw. Op het smalle uiteinde van de linnen doek prijkt een sierlijke gotische letter G, die staat voor Gent. De keerzijde toont dezelfde voorstelling in spiegelbeeld, met een klein verschil: de maagd richt hier haar blik naar de vaandeldrager, terwijl ze aan de voorzijde recht voor zich uit kijkt.
De Maagd van Gent werd vanaf het einde van de 14de eeuw door de Gentenaars als het eigenlijke stadswapen aangenomen, vaak ter vervanging van het schild met de witte leeuw op een zwart veld. De Gentenaars kozen bewust voor een sprekend wapen, waarin de Maagd symbool stond voor de stad en de klimmende leeuw de strijdvaardigheid van de Gentenaars uitdrukte.
Vermoedelijk is dit motief ontleend aan het gedicht van Baudewijn vander Luere (1381-82), waarin de stad Gent verschijnt als een beeldige maagd, gekleed in het zwart met op de rechtermouw de parelwitte letters "Ghend". Samen met de gekroonde leeuw zit de Maagd in een prieel of besloten hof, een traditioneel symbool van maagdelijkheid en zuiverheid. Tegelijk duidt het prieel het stedelijk grondgebied aan. De associatie van een stad met een maagd is bijbels geïnspireerd: de hemelse stad Jeruzalem heeft een maagdelijke aanschijn, zij is de bruid van het Lam, symbool van het volk van God en onoverwinnelijk.
De betekenisvolle en aan Gent gebonden voorstelling fungeerde in de 15de eeuw als stadswapen bij uitstek. Het sierde talrijke vaandels, die niet alleen op het strijdtoneel, maar ook in het stadsbeeld veelvuldig opdoken.
Op basis van stijlkenmerken is het vaandel te dateren in de late 15de eeuw. Zowel de driehoekige vorm als de voorstelling zelf beantwoorden aan het gangbare type uit deze periode. Dit vaandel wordt toegeschreven aan de Gentse schilderes Agnes vanden Bossche (geboren omstreeks 1435-1440 en overleden na 15 augustus 1504). Hoewel een uitvoerige studie over deze veelzijdige kunstenaar, die uit een artistieke familie stamde, geen sluitend bewijs kon leveren, is het niet uitgesloten dat zij de vervaardiger van het vaandel is. Uit de Gentse stadsrekeningen blijkt dat zij talrijke vlakken en ander decoratief textiel vervaardigde, onder andere in opdracht van het Gentse stadsbestuur.
De leeuw op het vaandel was oorspronkelijk zilverkleurig. Van de laag bladzilver bleven echter slechts enkele microscopische sporen bewaard.