Het werk toont de heilige Johannes die Jezus doopt in het gezelschap van de heilige Geest en God de Vader. Links en rechts zien we een bont gezelschap va personages en putti.
Dit werk is één van de vier schilderijen die tot een reeks behoren met gelijke afmetingen en die duidelijk allen van dezelfde hand zijn. Zij kunnen worden toegeschreven aan de schilder Gillis le Plat door de overeenkomst in de types, de bewegingsmotieven en het koloriet met de gedocumenteerde werken van deze schilder (zoals de werken van barmhartigheid inv. 02236.2-4).
Op de vier nog bewaarde doeken staan onderwerpen uit het leven van Jezus. Het zijn stukken die uit een reeks van veertien schilderijen komen die in de lambrisering aan de wanden van de kapel van de wevers te Gent waren aangebracht en die episodes uit het leven van Christus en van Maria uitbeeldden. Het ontstaan van de reeks schilderijen mag in verband worden gebracht met de vestiging in de weverskapel van de gilde van de Heilige Naam van Jezus in 1710. Deze gilde heeft wellicht de reeks schilderijen bij Le Plat besteld aan aanleiding van deze gelegenheid of kort daarna.
Een repliek van 'Het Doopsel van Christus' bevindt zich in het Weeshuis in Aalst.
In 1922 werd het schilderij door de Commissie van Burgerlijke Godshuizen uit het meisjesweeshuis gehaald en teruggegeven aan de Stad en ondergebracht in het museum.