Dit uniek anoniem schilderij is één van oudste panoramische schilderijen uit West Europa. Het toont de stad Gent uit de late Middeleeuwen en is wellicht besteld door de Sint-Baafsabdij dat prominent op de voorgrond is afgebeeld. Dit fascinerend topografisch document is van grote historische waarde en tevens het startpunt van vele studies over de stad. We zien dat de ommuurde stad slechts toegankelijk was via een aantal poorten. Het toont ons een levendige stad, gelegen aan de samenvloeiing van Schelde en Leie met een uitgebreid netwerk van waterwegen die verbonden zijn met de haven, gelegen 'tusschen twee brugghe', dat het kloppende hart van de stad was en centraal voor de economische activiteiten. Marktplaatsen waren dichtbij de haven gelegen, zoals de Korenmarkt en de Vrijdagsmarkt, alsook een groot aantal opslaghuizen. Stukken wit linnen liggen te bleken langsheen de oevers van de rivieren en refereren naar de bloeiende textielindustrie van de stad.
Door de nauwgezetheid van de schilder onderscheiden we diverse monumenten op het schilderij, zoals de Sint-Niklaaskerk, het Belfort, de Sint-Janskerk. Het onafgewerkte laat gotische stadhuis, dat werd gebouwd naar de plannen van De Waghemackere en Keldermans, en het Gravensteen aan het Veerleplein zijn interessante orientatiepunten. Het laden en lossen van de schepen gebeurt met een houten kraan, boottrekkers sloven zich uit om de schepen te verplaatsen. Galgen, opgericht juist buiten de stadspoorten, wijzen naar de rechtspraak die binnen de stad heerste en dienden zowel om de Gentenaars als de talrijke bezoekers af te schrikken.
Dit schilderij toont ons de stad kort voor de afbraak van de St-Baafsabdij en een groot deel van het Sint-Baafsdorp. Keizer Karel gaf immers rond 1540 hiertoe het bevel na de rebellie van de Gentenaars en liet op dezelfde plaats het Spanjaardenkasteel oprichten.
De datum 1534 staat in de cartouche die twee engeltjes vasthouden bovenaan het schilderij. 'Ganda Gallie/Belgice Civitas/Maxima/1534', zo luidt de cartouche.
Wie het doek vervaardigde, is niet gekend. Lange tijd werd het toegeschreven aan de Gentse schilder Gerard Horenbaut. Deze laatste zou immers topografische opdrachten hebben uitgevoerd voor de stad. Stijlverschillen en een verblijf van deze Gentse kunstenaar aan het hof van HendrikVIII sluiten deze toeschrijving weliswaar uit. Toch verraden de grote precisie van de Sint-Baafsabdij en het bijbehorende dorp op de voorgrond en de buitengewone nauwkeurigheid van het stedelijke centrum, dat zeker naar een kadastraal plan moet zijn gewerkt en dat de uitvoerder een geschoold cartograaf was.
Het gezicht op Gent is weergegeven vanuit Sint-Amandsberg. Het plan werd vaak ingeroepen bij betwistingen tussen de Stad en de abten van de abdij.