‘Walter De Buck wil een standbeeld oprichten voor Karel Waeri’, zo stelt Gents burgemeester J. Monsaert onomwonden vast begin jaren tachtig, ‘Dat is voor hem een onweerstaanbare drang en een onafwendbare plicht’.
Het werk van de negentiende-eeuwse Waeri speelde inderdaad een belangrijke rol in De Bucks loopbaan als protestzanger en Gents rebel. Het standbeeld, dat ondertussen al enkele decennia op Sint-Jacobs staat, is een indrukwekkend sculpturaal eerbetoon aan Waeri’s sociaal-kritische en scabreuze oeuvre. Diens scherpe en schunnige liedjes stonden ook al centraal toen De Buck de Gentse Feesten eind jaren zestig nieuw leven inblies.
In haar lezing gaat Lieselot De Taeye dieper in op de connectie tussen de twee protestzangers: hoe veroverden Waeri’s liedjes, waarin rijke Gentenaars, hypocriete priesters en mondige vrouwen over de hekel worden gehaald, ook een plaats te midden van het sixties-oproer? En hoe werd het oeuvre van beide zangers de inzet van nieuwe discussies omtrent het Gentse rebelse imago?
Lieselot De Taeye werkt sinds 2019 als postdoctoraal onderzoeker aan de UGent. Ze is geïnteresseerd in literair protest, magisch realisme, postkoloniale literatuur en alles wat met de roman te maken heeft. Haar essays werden gepubliceerd in nY, Ons erfdeel en dereactor.org.
Deze lezing (3 van 7) maakt deel uit van de reeks 'Rebellie in de Gentse letteren - van middeleeuwen tot heden' van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de UGent.
In deze lezingenreeks nemen letterkundigen telkens een ander literair werk, auteur of fenomeen onder de loep die nieuwe vragen oproepen over Gentse literaire rebellie.
De lezingen hangen verhalen op aan de collectie van het STAM. Toehoorders krijgen dan ook de kans om het museum te bezoeken, waar ze oog in oog komen te staan met het rebelse Gentse verleden.
Een reeks van twaalf lessen voor iedereen met interesse in Gent en/of geschiedenis. Met ons museum als locatie en rechtstreekse leverancier van unieke objecten die de lesthema's illustreren. STAM i.s.m. CVO Groeipunt. Eerste helft 2024, op vrijdagnamiddag. VOLZET
Wél aankomen, aub! Een speels kinderspoor dat door alle museumzalen loopt. Als handelaars, ambachtslui, architecten en citytrippers maken kinderen mee de stad. Ze verkopen stof, bekleden gevels en stippelen routes uit.
2024 wordt voor heel wat jongeren het jaar van 'hun eerste keer' naar de stembus. Een nieuwe stap voor een grote groep zestien- tot achttienjarigen (voor de Europese verkiezingen). Klassen die dit semester rond thema's zoals verkiezingen en democratie werken, zijn meer dan welkom in onze (gratis) 'Democratiefabriek' en onze workshop 'Democracity'.